„Tahtsime veine normaalse hinnaga,“ ütleb üks Veiniekspressi asutajatest Juhan-Markus Laats. „Veidigi kobedamate veinide eest küsitakse ikka hingehinda.“
Hilissügisel 2020, kui koroona möllas täistuuridel, sai Eesti veinikogukond uue hingamise – sündis veinide ühistellimise keskkond Veiniekspress. „Idee seisneb selles, et tellime headest veinimajadest ühiselt suurema koguse veine. Saame põnevaid maitseid, piirkondi ja sageli väikeste veinitegijate üliägedaid veine proovida ning mis peamine – väga mõistliku hinnaga,“ ütleb Juhan-Markus Laats.
Eestis oli võimalik juuni alguses osta šampanjat alla 20 euro. „Seda hinda ei saanud me lihtsalt, aga pärast korduvaid vestluseid saime tootja nõusse ja kõigil oli võimalus erakordse hinnaga superhead šampanjat osta,“ kinnitab Laats.
Kuidas head veinimaja ära tunda?
„Eks kõik veinitegijad püüavad end ehtida võimalikult kirevalt. Aga kui oled juba mõnda aega veinimaailmas ringi liikunud, tekib teatud vilumus,“ ütleb ta. „Kõige parem on muidugi käia veinimajast veinimajja ja rääkida veinimeistriga – tema oskused ja teadmised on kõige alus. Käpardist veinimeister võib aga kõik ideaalsed tingimused nullida.“
Veiniekspress käib veinipiirkondades enamasti ise, kuid talvel mindi esimest korda Eesti Kaubandus-Tööstuskoja korraldatud Rioja reisile. „Rioja on meile juba varasemast tuttav, aga selline organiseeritud väljasõit on lihtsam – ei pea ise kõike korraldama,“ ütleb Juhan-Markus. „Koda ja EEN-i Hispaania osakond otsis maa pealt ja maa alt kihvte tegijaid ning meil olid ka endal juba mõned valikud tehtud. Kokku sai muljetavaldav veinimajade rivi, kellega tutvusime.“ Palju üliägedaid tegijaid tuli lõpuks kahjuks välja jätta – iga Eestisse tehtava tellimuse juures on veinimajade arv siiski piiratud.
Seitsmes meel tekib kogemusega
Lõpuks toodi Riojast nelja veinimaja parimaid palasid: näiteks Berta Valgañoni üle 120-aastastelt viinapuudelt korjatud marjadest veine, samuti unikaalset Rioja vahuveini. „Kui ikka näed, et veinimeister on Rioja maa sool, kes tunneb seitsmenda meelega ära, millal on õige aeg marjad korjata või millal on veini küpsemine lõppenud, siis kuidagi ei raatsi neid veine mitte võtta. Näiteks Berta teeb veine veel sellistest viinamarjasortidest, mida Riojas ei lubata enam juurde istutada. Tal on need vanavanaisa ajast alles ja võib julgelt neist veini teha,“ ütleb Laats.
„Meie kogemus näitas, et koja reisid on väga head, hästi korraldatud ja kui ise annad ette teada, mida otsima lähed, siis nad aitavad igati, et vajalikud kontaktid üles leida,“ kinnitab Laats lõpetuseks.
HEA TEADA
Veiniekspress osales 22.‒23. veebruaril üritusel „Rioja Wine Trade Mission 2023“, mille organiseeris infovõrgustiku Enterprise Europe Network Hispaania partner. Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on võrgustiku esindaja Eestis. Võrgustikul on liikmeid 66 riigis üle maailma ning selle kaudu pakume ettevõtjatele taustainfot, nõustamist ja partnerotsingu teenuseid.
Martin Pärn
Veiniekspressi üks asutajatest
*Ajakirjaniku ja veinifänni kommentaar Veiniekspressile pärast Rioja tellimust.