EESTI

Astu välja oma mugavustsoonist! Ettevõtja kogemus projektis „Erasmus noortele ettevõtjatele”

„Mul on võimalus viia oma unistused ellu ja see teebki elu põnevaks.“ Paulo Coelho

 

Projekt „Erasmus noortele ettevõtjatele” viis mind, minu suured ideed, unistused ning päevinäinud kohvri Hispaaniasse. Lahkusin Eestist suure ootusärevuse ja põnevusega kohe aasta alguses. Teadsin, et 2016 tuleb minu aasta.

Hispaania mentorettevõttest Mencanta hr. Jesus Migueliga olime põgusalt suhelnud e-kirjade ja paari Skype’i kõne vahendusel. Mencanta on mobiilirakendus, kuhu on koondunud üle miljoni moetoote ning seda rakendust kasutab iganädalaselt üle tuhande kliendi. Tõeliselt muljetavaldav! Ettevõttes töötab 12 inimest ja kõigil neil on kindel soov vallutada moemaailm ja jätta sinna Mencanta jalajälg. Steve Jobs ütles kunagi, et inimesed, kes on piisavalt hulljulged ning arvavad, et suudavad maailma muuta, on tavaliselt need, kes seda lõpuks teevadki. Jesus on Mencanta brändi kaasomanik ja suur visonäär. Mind köitis kohe alguses tema suur soov maailma muuta.

Jesus ei ole koos oma tiimiga veel maailma muuta suutnud, küll aga on neil suur roll minu maailma muutmisel. Minu väikene disainibränd WHATEVER oli pikka aega oma õigelt teelt kadunud ja see oli ka üks nendest põhjustest, miks ma otsutasin „Erasmus Noortele Ettevõtjatele“ programmis osaleda. Teadsin kogu aeg, et see tee on mul silme all, kuid kuidagi ei õnnestunud seda üles leida.


Ma leidsin oma tee ja kuidas veel!

Keegi on kunagi öelnud, et ta pole kohanud ühtki sellist hinge, kellelt poleks olnud midagi õppida. Olen seda tsitaati pikka aega endaga kaasas kandnud. Kuid pean ühe ülestunnistuse tegema. Pean end keskmisest temperamentsemaks kui tavaline eestlane, kuid Hispaania elu- ja tööoludega ei suutnud ma harjuda. Vahel juhtuski nii, et tööpäeva lõpus koju jalutades ja oma päeva analüüsides tajusin, et tänase päeva õpetus oli pigem kõik see, mida oma ettevõttes teha ei tohiks. Kas seegi pole mitte väärtuslik õpetus? Iseasi, kas ma seda ka oma teel oskan õigesti kasutada või astun sama reha otsa.


Plaan.

Ma olen end alati pidanud pigem plaaniinimeseks. Kas need plaanid mul alati korrektselt õiged on – see on juba teine asi. Kuid nii autos kui öökapi kõrval on mul juba aastaid kaustik, kuhu olen kogunud ka oma kõige pöörasemaid ideid ja mõtteid.

Aga minu esimene õppetund Mencantast oli, et plaan peab olema – miks sa midagi teed, kuidas sa seda teed ja mis kõige peamine, kellele sa seda teed. See peab sul olema selge. Nii selge, et kui juhuslik mööduja küsib, miks sa seda teed, suudad talle esimese 10 sekundiga selle kohe ära põhjendada. Ja oma toote talle ka maha müüa.

Just oma plaani tegemisel juhtus mul ühel õhtul üsna naljakas lugu. Nimelt olin pisut hädas strateegia loomisega.Tänane turundusmaailm on hoopis midagi muud võrreldes paari aasta taguse ajaga ja kuigi online-kaubandus on aastast aastasse kasvutrendis olnud, tähendab see seda, et nende miljonite online-poodide seast pead sa leidma kindlad võtted, kuidas silma paista. Istusin voodil ja tõesõna, ragistasin ajusid, kuni tuli üks piiks, mis teatas, et postkasti on saabunud uus kiri. Kirjutajaks oli Petr strategyn.com lehelt. Nimelt oli ta näinud oma andmebaasis, et olen külastanud nende veebilehte ja ta tundis siirast huvi, kas leidsin selle, mida otsisin. Ma olin imestunud! Kirjutasin kohe Petrile tagasi, et loodetavasti pole sa robot ja ma tõesti vajan sinu abi. Järgmisel päeval tegime Petriga paaritunnise Skype’i kõne ja ma sain vastused mitmetele asjadele, mis minus kõhklusi tekitasid. Suhtlen siiani Petriga, et arutada mõningaid uusi aspekte. Seega plaan peab olema! Ükskõik, kelle käest peaksid selle loomiseks abi küsima.


Alati ei lähe nii, nagu sa planeerinud oled. Vahel läheb veel paremini.

Vahetult enne Hispaaniat soetasin oma elu esimese fotoaparaadi. Olin toidufotosid juba aastaid teinud, aga siiani vaid oma kindla kaaslase iPhone 5-ga. Sain aru, et on aeg edasi liikuda.

Ja nii ma seal Hispaanias hakkasingi aina rohkem ja rohkem toidufotograafiaga tegelema. Avasin Instagrami konto Foodgraphers ja suutsin nelja esimese kuuga oma fännibaasi kasvatada ca 2000 fännini. Aga mitte ainult! Ma suutin võita ka oma esimese toidufoto konkursi, pealekauba rahvusvahelise!

See fotokonkurss avas minu jaoks mitmeid uksi. Ka Eestis tagasi olles tegelen fotograafia, täpsemalt toidufotograafiaga igapäevaselt. Kirjutan toiduartikleid ja lisan sinna juurde suud vett jooksma panevaid toidufotosid, samuti pildistan erinevate kohvikute ja restoranide menüüsid.


Kaks on parem kui üks.

Öeldakse, et kaks pead on parem kui üks. Nimelt kohtasin ma Hispaanias Livat, kes on sünnilt lätlane, kuid on juba viimased viis aastat Hispaanias elanud. Liva oli Mencanta meeskonnaga alles hiljuti liitunud ja meie põhjamaised lahtised pead töötasid koos nii, nagu oleksime juba aastaid teineteist tundnud.

Tänu Livale õnnestus mul pildistada mitmeid kohalikke peresid minu oma brändi toodetega ja just tema oli see, kes tegi mind tuttavaks Läti moeblogijatega. Nii sai Hispaanias olles ka WHATEVER kõrvale loodud veel teinegi bränd – Black Giraffe Brand.


Kokkuvõtteks.

Kõige enam olen ma tänulik. Ka kõige vihmasemal ja kurvemal päeval olin ma tänulik – inimesed, kellega tutvusin ning olukorrad, olid need siis rõõmsad või keerulised. Kõige tänulikum olen ma teekonna ja nende võimaluste eest. Olgugi, et ma ei suutnud oma brändiga siseneda Hispaania turule, on minu ühest brändist saanud kaks, millest mõlemad kinnitavad edukalt kanda Lätis ja millel on juba lojaalseid kliente üle terve maailma.

Suurtel gurudel on kombeks öelda, et välja tuleb astuda oma mugavustsoonist, siis leiame üles iseenda, seal on kogu maagia, kus kõik söövad vikerkaari ja kakavad liblikaid. Ja ma arvasin, et üheskoos oma päevinäinud kohvriga ma seda teengi – igakord, kui jälle teel olen. Teadmata, mis täpselt saama hakkab.

 

Kristi Tähe viibis Erasmuse programmi raames 2016. aasta alguses neli kuud Valencias Hispaanias.

Programm „Erasmus noortele ettevõtjatele” on üleeuroopaline vahetusprogramm ettevõtjatele, kus osalejad saavad otsida Euroopas uusi turge, koostöövõimalusi ning äripartnereid. Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on programmis vahetusorganisatsioon kuni 2016. aasta lõpuni. Programmi „Erasmus noortele ettevõtjatele” rahastab Euroopa Komisjon.

 

Kairi Tähe
Must Kaelkirjak OÜ
Black Giraffe Tribe omanik ja looja
Whatever. Brand ja Black Giraffe Brand.
www.blackgiraffetribe.com