ESTONIA

Väikeettevõtluse toetusmeetmetest USA näitel. Kas meil oleks midagi üle võtta?

Algatuseks tuleb täpsustada mõisted. Kui me räägime väike- ja keskmise suurusega ettevõttevõtetest (VKE) meil Eestis või Euroopas, siis me teame, et väikeettevõtte töötajate arv võib olla kuni 50, keskmise suurusega ettevõttes kuni 250 töötajat. Kui räägime väikeettevõttest USAs, siis seal on väikeettevõte määratletud kui põhiliselt sõltumatule omanikule kuuluv ettevõte, mis tegutseb sõltumatult ja kasumi teenimise eesmärgil. Sõltuvalt sektorist, tootest või teenusest on suuruse standardi aluseks töötajate arv või müügimaht. Kui aluseks on töötajate arv, võib nende arv olla kuni 1500.
USA-s annab keskvalitsuse toetust väikeetevõtjaile sõltumatu valitsusagentuur Small Business Administration (SBA), mille asutas president Eisenhower 1953. aastal pärast väikeettevõtete seaduse vastuvõtmist. Selle ülesanne on nõustada, aidata ja kaitsta väikeettevõtjate huve. 2013. aastal oli selle eelarve ligikaudu 1 miljard USA dollarit (välja arvatud ettevõtlusega mitteseotud tegevuse eelarve). SBA-l on bürood igas USA osariigis ja 1000 kohalikku keskust. President Obama ülendas SBA peadirektori oma valitsuskabineti tasandile.

 

SBA väikeettevõtja teenistuses

SBA teeb väikeettevõtjate jaoks päris palju, ja paistab ka, et sealsete meetmete, toetuste ja laenudega kaasneb tunduvalt vähem bürokraatiat kui Euroopa Liidus. Mis puutub rahastamisse, siis näiteks SBA annab tagatisi väikeettevõtjatele, kellel ei ole võimalik mujalt laenu saada. Üldjuhul annavad laene SBA partnerid (pangad ja muud finantsasutused) ja SBA tagab need. Mikrolaenude programm on mõeldud uutele ja äsja alustanud ettevõtetele, kes tegutsevad alateenindatud turgudel. Näiteks kiirlaenu peaks saama 36 tunni jooksul. Katastroofilaenude programm annab suurte õnnetuste korral väikeettevõtjatele laenu 45 päeva jooksul. Väikeettevõtjate juurdepääsu riskikapitalile toetab SBIC – Small Business Investment Company.

USA-s on n-ö eraldi disainitud väikeettevõtjate hankeprogrammid. Mitmed hankeprogrammid võimaldavad väikeettevõtetel (mille omanikud näiteks erivajadustega isikud või tegutsevad teatud valdkondades) konkureerida valitsuse lepingute nimel ainult sarnaste ettevõtetega. Föderaalhankelepingute puhul on määratletud üldised eesmärgid ning konkreetsete ministeeriumide ja agentuuride alaeesmärgid, selles osas, milline protsent hankelepingute maksumusest peab olema sõlmitud VKE-dega. Praegune üldeesmärk on vähemalt 23 protsenti keskvalitsuse põhilepingute kogumaksumusest peab olema suunatud väikeettevõtetele.

 

Teadus- ja arendustegevus

VKEdele on ka teadus- ja arendustegevuse programme. Näiteks suurendatakse programmiga Small Business Innovation Research (SBIR) väikeste kõrgtehnoloogiaettevõtete osalemist föderaalses teadus- ja arendustegevuses ja selle eelarveks eraldatakse vähemalt 100 miljonit dollarit. Teatud protsent selle teadus- ja arendustegevuse eelarvest tuleb kasutada väikeettevõtjate kaasamiseks: alguses, 1983. aastal oli selleks 0,2 protsenti ja seda on pidevalt suurendatud, olles 2013. aastal juba 2,7 protsenti (uus eesmärk on 3,2 protsenti 2017. aastal). Programmist Small Business Technology Transfer (STTR) rahastatakse föderaaluuringuid, mis on jagatud väikeettevõtte ja kasumit mittetaotleva teadusorganisatsiooni vahel: 2013. aastal 0,35 protsenti, mis kasvab 0,45 protsendini 2016. aastal. On olemas veel ettevõtluse arendamise programmid. Nende kaudu pakutakse väikeettevõtjatele 1000 keskuses koolitust.

Rahvusvahelise kaubanduse büroo kaudu pakutakse väikeettevõtjatele eksporditoetust ja meetmed hõlmavad kiirlaene (36 tunni jooksul) ja toetusi välismaistel kaubandusmessidel osalemiseks, dokumentatsiooni ja audiovisuaalseid materjale.
VKE-de huvides tegutsevad ka paar ametit. Nii on olemas peainspektori büroo (Office of the Inspector General). Selle missioon on parandada SBA juhtimist ja tõhusust, võidelda pettuste vastu programmides ja vaadata läbi olemasolevaid või esitatud õigusakte. See on SBA juurde kuuluv sõltumatu büroo, mida juhib peainspektor.

Föderaalvalitsuse raames tegutseb sõltumatu väikeettevõtjaid esindava asutusena huvide esindamise büroo (Office of Advocacy). Selle ülesanne on edendada poliitikat, mis toetab väikeettevõtjaid, sekkudes föderaalagentuuride reguleerivatesse protsessidesse ja uurides föderaalmääruste mõju.

Alguses esitatud küsimusele, kas meie võiks midagi üle võtta või sarnaselt rakendada, on artikli autoril selge eelistus – vähendame bürokraatiat!

Artikkel tugineb Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitee omaalgatuslikule arvamusele „USA ja ELi kogemused väikeettevõtlusalgatustega „Small Business Act”: parimad tavad uuenduslike VKEde meetmete osas”

 

Reet Teder
Eesti Kaubandus–Tööstuskoja esindaja Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitees

Ülevaade USA SBA meetmetest on leitav aadressil www.sba.gov või USA Kongressi 2013. aruandest „Small Business Administration, A Primer on Programmes” veebisaidil www.crs.gov. Ülevaate SBA programmide kohta annab Governmental Accountability Office (valitsuse aruandluse eest vastutav amet) aruandes GAO-12-819 „Entrepreneurial Assistance” veebilehel www.gao.gov .